logosmartschool   Inschrijven knop 1

  • campus de helix
    katholiek secundair onderwijs | Maasmechelen
  • campus de helix
    waar LEREN en LEVEN belangrijk zijn
  • campus de helix
    geloof | hartelijkheid | creativiteit
  • campus de helix
    veiligheid | vertrouwen | verbondenheid
  • campus de helix
    samen werken | samen leren | samen leven
  • campus de helix
    je talenten ontdekken in een veilige leeromgeving

Openingsuren in de zomervakantie | van 1 juli tot en met 5 juli 2024 | van 19 augustus tot en met 31 augustus 2024 | van 9 tot 16 uur

nw

hulpverleners

info over CLB, Jac,
zorgcoördinatoren,
leerlingbegeleiders

nw

info

nw

jaarthema 2023-2024

DUURZAAMHEID

nw

CLIL

geschiedenis en aardrijkskunde
in het engels

info

ontdek campus de helix

YouTube

2 AV Klassieke talen

2 A Verdieping Klassieke talen

Studeer je graag, ga je graag een extra uitdaging aan, hou je van talen en werk je graag zelfstandig? Dan is 2AV Klassieke talen een geschikte studierichting voor jou. Je bent bereid om na de lessen nog heel wat tijd voor school te werken.

  • Zat je in het eerste jaar in 1 AV Klassieke talen?
  • Studeerde je in A of AV, maar besprak je een overstap met je klastitularis of leerlingbegeleider?
  • Ben je geïnteresseerd in de cultuur van de antieke oudheid?

Stap dan mee in de wereld van de Lingua Latina.

Om je voldoende uit te dagen, mag het iets moeilijker zijn voor jou. In alle algemene vakken wordt de leerstof op een hoger niveau aangeboden. Je bent geïnteresseerd in talen én wiskunde. Voor deze twee vakken organiseert onze school twee uren begeleid zelfstandig leren (BZL) om je nog meer uit te dagen. Daarnaast heb je 5 uur per week het vak Klassieke talen.

Welke vakken krijg je?

2AV Klassieke talen

2 AV STEM

2 A Verdieping STEM

Studeer je graag, ga je graag een extra uitdaging aan, hou je van probleemoplossend denken en werk je graag zowel zelfstandig als in groep? Dan is 2AV STEM een geschikte studierichting voor jou. Je bent bereid om na de lessen nog heel wat tijd voor school te werken.

  • Zat je in het eerste jaar in 1 AV Klassieke talen of 1 AV STEM?
  • Studeerde je in A of AV, maar besprak je een overstap met je klastitularis of leerlingbegeleider?
  • Ben je geïnteresseerd in vernieuwende technologieën en natuurwetenschappen?
  • Onderzoek je graag wetenschappelijke problemen via projecten
  • Wil je zoeken naar het verband tussen wiskunde en wetenschappen met technische toepassingen in het dagelijks leven?

Stap dan mee in de wereld van science, technology, engineering en math.

Om je voldoende uit te dagen, mag het iets moeilijker zijn voor jou. In alle algemene vakken wordt de leerstof op een hoger niveau aangeboden. Je bent geïnteresseerd in talen én wiskunde. Voor deze twee vakken organiseert onze school twee uren begeleid zelfstandig leren (BZL) om je nog meer uit te dagen. Daarnaast heb je 5 uur per week het vak STEM.

Welke vakken krijg je?

2AV STEM

2 P MEnS

2 Praktisch MEnS

De praktische studierichting MEnS is een van de twee mogelijke keuzes in het tweede jaar. M staat voor Maatschappij en welzijn, E staat voor Economie en organisatie en S staat voor STEM-technieken. Naast de algemene en andere vakken krijg je de volgende specifieke vakken.

Je krijgt het vak Maatschappij en welzijn (5 uur).

  • Je bent graag in de weer met mensen, materialen en voeding.
  • Je houdt ervan je handen uit de mouwen te steken.
  • Je bent een doener.
  • Je stapt mee in de wereld van gezondheid, voeding, welzijn en lifestyle.

Je krijgt het vak Economie en organisatie (5 uur).

  • Je organiseert graag activiteiten in je vrije tijd.
  • Je houdt ervan te kijken of een activiteit past in je zakgeld en budget.
  • Je vindt tekstverwerkers, rekenbladen, e-mails schrijven, heel interessant.
  • Je stapt mee in de wereld van kopen en verkopen, van vraag en aanbod, van geld verdienen.

Je krijgt het vak STEM-technieken (2 uur).

  • Je werkt graag aan projecten.
  • Je bent praktisch ingesteld en je bent bereid op een veilige en duurzame manier te werken.
  • Je werkt graag met stappenplannen voor de uitvoering van een project.
  • Je werkt nauwkeurig en precies.
  • Je bent erg geïnteresseerd in het gebruik van gereedschappen, machines en toestellen.

Welke vakken krijg je?

2P MEnS

2 P STEM

2 Praktisch STEM

De praktische studierichting STEM is een van de twee mogelijke keuzes in het tweede jaar. S staat voor STEM-technieken en E staat voor Economie en organisatie. Naast de algemene en andere vakken krijg je ook de volgende vakken.

Je krijgt het vak STEM-technieken (10 uur)

  • Je werkt graag aan projecten.
  • Je bent praktisch ingesteld en je bent bereid op een veilige en duurzame manier te werken.
  • Je werkt graag met stappenplannen voor de uitvoering van een project.
  • Je werkt nauwkeurig en precies.
  • Je bent erg geïnteresseerd in het gebruik van gereedschappen, machines en toestellen.

Je krijgt het vak Economie en organisatie (2 uur)

  • Je organiseert graag activiteiten in je vrije tijd.
  • Je houdt ervan te kijken of een activiteit past in je zakgeld en budget.
  • Je vindt tekstverwerkers, rekenbladen, e-mails schrijven, heel interessant.
  • Je stapt mee in de wereld van kopen en verkopen, van vraag en aanbod, van geld verdienen.

Welke vakken krijg je?

2P STEM

Tweede jaar

 

2 Praktisch

2P MEnS
= Maatschappij en welzijn (5 uur) - Economie en organisatie (5 uur) - STEM (2 uur)
2P STEM = STEM (10 uur) - Economie en organisatie (2 uur)

Eerste jaar

 

1 Praktisch

 

Een school kiezen

In het zesde leerjaar gaan leerkingen en hun ouders op zoek naar de secundaire school die voor hen het beste geschikt is. Voor sommigen is een school kiezen niet moeilijk, omdat de school van hun keuze vlakbij ligt of omdat broer of zus reeds positieve ervaringen heeft op deze school.

Maar wat als kiezen niet zo gemakkelijk is? Wat voor jou en je kind de beste school is, hangt in grote mate af van jullie eigen verwachtingen. Lesmethodes, accenten en aanpak verschillen van school tot school. De organisatie van een school is gebaseerd op een pedagogisch project. Dat zijn de opvoedkundige en onderwijskundige principes van de school.

De visie en het opvoedingsproject van campus de helix vind je op deze website. Voor onze toekomstige leerlingen en hun ouders willen we daar een woordje aan toevoegen en uitleggen hoe we tewerk gaan om onze visie en ons project uit te werken voor onze leerlingen in de eerste graad.

De juiste keuze

Op campus de helix kijken we naar het kind dat zich komt inschrijven. In de basisschool is al duidelijk geworden wat het kind aankan. Het advies van de basisschool heeft daarom een goede voorspellende waarde. Daarnaast is ook de leerhouding van het kind belangrijk voor het maken van een goede keuze.

Op onze school hechten wij ook veel belang aan het talent en de interesses van onze leerlingen. Een leerling die graag studeert en voor wie het iets moeilijker mag zijn, kiest het best voor een A-verdieping-traject. Een leerling die niet graag achter de boeken zit maar liever praktisch bezig is, voelt zich thuis in een praktisch traject. Sommige leerlingen hebben iets meer tijd nodig om de leerstof te verwerken. Zij zijn meer geschikt om een A-traject te volgen.

Wij vragen ook naar de manier van werken van onze toekomstige leerlingen. Kunnen ze goed zelf structuur aanbrengen of hebben ze een stevige begeleiding nodig? Op die manier proberen we eventuele leerproblemen in kaart te brengen en erop te anticiperen.

De keuzemogelijkheden van het tweede jaar komen uitgebreid aan bod via de talentverkenner.

Als het traject is aangevat

In de eerste graad maken we onze leerlingen reeds vertrouwd met de structuur van de tweede en de derde graad. Dat maakt de overgang later eenvoudiger. Na twee jaren moeten ze immers opnieuw kiezen. Ook bij die keuze zullen we je begeleiden. De huidige belangstellingsgebieden van de tweede en de derde graad Handelswetenschappen, Techniek en ontwikkeling, Welzijn en sociale wetenschappen en Wetenschappen en talen worden vanaf september 2021 geleidelijk aan vervangen door de studiedomeinen Economie en organisatie, Maatschappij en welzijn, STEM en Taal en cultuur. Opnieuw gaan we samen na wat je mogelijkheden en interesses zijn om zo de meest geschikte studierichting te kiezen. Vanaf dan zit je in de rechte lijn naar een latere job of naar een studie in het hoger onderwijs.

Je weg vinden in de grote school

In het eerste en tweede jaar volg je les in het ge­bouw aan de Rijksweg. De prachtige Spaanse hal is voorbehouden voor de leerlingen van de eerste graad. De hal vormt als het ware een school binnen de grote school. De directie, het secretariaat, de studiezaal en de gespreksruimtes van de eerste graad zijn allemaal terug te vinden in deze hal. Je krijgt er les in goed uitgeruste vaklokalen. We streven ernaar, dat leerlingen les kunnen volgen in kleinere groepen. Zo is het voor ons gemakkelijker om alle leerlingen te kennen.

Heel wat mensen zullen je op school begeleiden bij je leren en je leven:

  • De vakleerkrachten geven de lessen en helpen je met vakspecifieke problemen.
  • De klastitularis is verantwoordelijk voor je klas. Het is een leerkracht die de eerste contactpersoon is voor je ouders en die erover waakt dat er een ontspannen en aangename klassfeer heerst.
  • Het ondersteunend personeel verzorgt de administratie in de secretariaten, maar houdt ook toezicht op de speelplaats, in de studiezaal of in de eetzaal.
  • De leerlingbegeleiders helpen je bij studieproblemen maar komen ook tussen bij andere problemen.
  • Een zorgcoördinator staat voor je klaar als je bijzondere noden hebt.
  • De coördinatoren staan in voor de vlotte organisatie van het schoolleven van iedere dag.

Om onze jonge leerlingen meer tijd te geven om te wennen aan de grote school, organiseren we de middagpauze voor onze oudere leerlingen niet gelijk met die van onze eerste- en tweedejaars. Zo vinden die ’s middags een rustige speelplaats waar veel ruimte is voor spel en ontspanning.

Warme school

Onze campus is een plek waar leerlingen kunnen groeien, hun talenten ontdekken en zich kunnen ontplooien.

Wij bereiken dit door te zorgen voor:

  • een vertrouwde leefomgeving waardoor leerlingen zich veilig en geborgen voelen;
  • een open schoolcultuur waarin dialoog en communicatie met onze leerlingen en hun ouders centraal staan;
  • een verbindend schoolklimaat waardoor leerlingen aan vertrouwen winnen door een band op te bouwen met hun klastitularis en hun klasgenoten.

We doen dit omdat we pesten op school willen voorkomen. Daarom maken wij duidelijke afspraken met leerkrachten, leerlingen en ouders en organiseren wij regelmatig activiteiten rond veiligheid, vertrouwen en verbondenheid.

Doe je eigen indrukken op

We hopen dat je een beeld hebt gekregen van het onthaal en het leven in de eerste graad, maar kom ook eens langs op een van onze infomomenten. Praat gerust met andere ouders of oud-leerlingen. Blijf je zitten met onopgeloste vragen of heb je bijzondere noden, maak dan een persoonlijke afspraak via het secretariaat van de eerste graad.

1 Praktisch

Algemeen1A  |  1A verdieping  |  1A verdieping Klassieke talen  |  1A verdieping STEM  |  1P

     

Hoe werken we?

Campus de helix heeft een eigen visie uitgewerkt en het onderwijs in de B-stroom volledig aangepast aan de noden van de leerlingen. Deze leerlingen kiezen immers voor een praktische richting. Ze willen graag zelf aan de slag gaan en moeten de kans krijgen om hun eigen leerproces in handen te nemen. De vakken MAVO, Nederlands en wiskunde worden samengevoegd tot een vak dat door twee leraren wordt begeleid. Ook Frans, Engels en godsdienst worden in co-teaching gegeven. Met een wekelijks takenpakket ontdekken de leerlingen hun eigen talenten en verbeterpunten. Ze werken zelfstandig aan lesbundels en kunnen terugvallen op korte klassieke uitleg in kleine groepjes. De leerlingen kiezen bovendien zélf hoelang ze werken aan ieder vak. Voor leerlingen is het belangrijk om op maandagochtend in een veilige omgeving van start te gaan. Er wordt onder andere tijd vrijgemaakt om over het weekend te praten en om dringende kwesties (zoals problemen binnen de klas) af te handelen.

Resultaten

Onze leerlingen komen graag naar school. Ze hebben een eigen klaslokaal waar ze een groot aantal lesuren doorbrengen. Dit is hun veilige omgeving. Doordat de leerlingen zelf mogen kiezen aan welk vak ze werken en hoelang, ontdekken ze al snel waar hun talenten liggen. Iemand die veel inzicht heeft in wiskunde, zal snel klaar zijn met dit takenpakket en meer aandacht en tijd kunnen geven aan een vak waar hij of zij minder goed in is. Op het einde van de week moet het volledige takenpakket af zijn.

Klastitularis

Doordat de klastitularis vele lesuren aanwezig is in de klas, is de band met zowel de leerlingen als met de ouders sterker. Leerlingen die graag naar school komen en gemotiveerd zijn, zorgen voor een aangename klassfeer.

Materiaal

Het team van campus de helix heeft ervoor gekozen om eigen lesmateriaal uit te schrijven voor de vakken MAVO, Nederlands, wiskunde, Frans, Engels, godsdienst en muzikale opvoeding. Dat lesmateriaal houdt rekening met de leefwereld van de leerlingen en maakt dan ook veel gebruik van de directe omgeving om ze te motiveren.

Welke vakken krijg je?

1 Praktisch

1A verdieping STEM

Algemeen1A  |  1A verdieping  |  1A verdieping Klassieke talen  |  1A verdieping STEM  |  1P

    

Wat verwachten we van je?

Je studeert graag en het mag iets moeilijker zijn voor jou. In alle algemene vakken krijg je de leerstof op een hoger niveau. Je hebt interesse in vernieuwende technologieën en wetenschappen. Je houdt van samenwerken. Je onderzoekt graag wetenschappelijke problemen en je bent geïnteresseerd in de combinatie van technologie, wetenschappen en wiskunde.

Welke vakken krijg je?

1AV STEM

 
Eerste graad
| + 32 89 77 99 51 
Economie en organisatieMaatschappij en welzijn • Taal en cultuur | + 32 89 77 99 60
STEM Looheuvelstraat | + 32 89 76 40 42

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.