logosmartschool   Inschrijven knop 1

  • campus de helix
    katholiek secundair onderwijs | Maasmechelen
  • campus de helix
    waar LEREN en LEVEN belangrijk zijn
  • campus de helix
    geloof | hartelijkheid | creativiteit
  • campus de helix
    veiligheid | vertrouwen | verbondenheid
  • campus de helix
    samen werken | samen leren | samen leven
  • campus de helix
    je talenten ontdekken in een veilige leeromgeving

Openingsuren in de zomervakantie | van 1 juli tot en met 5 juli 2024 | van 19 augustus tot en met 31 augustus 2024 | van 9 tot 16 uur

nw

hulpverleners

info over CLB, Jac,
zorgcoördinatoren,
leerlingbegeleiders

nw

info

nw

jaarthema 2023-2024

DUURZAAMHEID

nw

CLIL

geschiedenis en aardrijkskunde
in het engels

info

ontdek campus de helix

YouTube

Jaarthema 23-24

Een school is een plek waar mensen samenkomen om te leren. We hebben daarbij niet alleen aandacht voor het schoolse leren. We kijken ook naar de wereld rondom ons. Dit schooljaar willen we ons extra inspannen voor het thema DUURZAAMHEID.

banner duurzaamheid met tekst

Duurzaamheid is waardering hebben voor andere mensen en voor alles wat er in de wereld om ons heen bestaat. Duurzaamheid is ervoor zorgen dat mensen blij kunnen zijn in een gezonde wereld en dat er altijd genoeg is voor iedereen.

Meerjarenplan

Met de ideeën en voorstellen van de deelnemers aan de rondetafelconferentie is het meerjarenplan 2017-2024 opgebouwd. Er zijn vijf grote thema’s in opgenomen: samenwerking, communicatie, heelheid, onderwijsinnovatie en orde en netheid. Dit meerjarenplan geeft de ontwikkeling van campus de helix richting en ondersteuning. Bovendien houdt het de werking van de campus op peil.

SamenwerkingCommunicatieHeelheidInnovatieOrde

Bekijk de realisaties in de afgelopen 7 schooljaren in dit pdf-document.

Logo met datum

Van de millenniumovergang naar de 21ste eeuw werd veel verwacht. Echt spectaculair is die overgang niet verlopen. Wel is de wereld vanaf toen snel gaan veranderen.

En nu, 17 jaar later, moeten we vaststellen dat we ons in een nieuw tijdperk bevinden. De wereld is veranderd en dus onze school ook. Wij gebruiken de kracht van onze verbeelding om te kunnen zien wat onze leerlingen nodig hebben in de toekomst. Wij zijn voortdurend op zoek naar manieren om ons onderwijs zo te organiseren dat het beantwoordt aan de noden van een snel veranderende maatschappij. We kennen en kunnen veel, maar er is zoveel wat we nog niet weten. Niemand bezit alle kennis en vaardigheden om de uitdagingen van de wereld van vandaag aan te kunnen. Dialoog en samenwerking zijn meer dan ooit nodig. Daarom willen wij graag met alle partijen die betrokken zijn bij onze campus nadenken over de school van de toekomst.

Op woensdag 26 april 2017 organiseerden wij een rondetafelconferentie met leerlingen, ouders, personeel, andere onderwijsaanbieders, zorgverstrekkers, jongerenwerkers, ondernemers, de gemeente Maasmechelen en andere relaties. 70 mensen ontvingen hiervoor een persoonlijke uitnodiging. De avond werd een succes en de deelnemers waren enthousiast. Het IKZ-kernteam verwerkt de verzamelde ideeën en bijdragen en neemt ze op in het nieuwe meerjarenplan van campus de helix.

RTC campus de helix 01

campus de helix, waar talent thuiskomt

Op onze campus zijn LEREN en LEVEN even belangrijk. Wat betekent deze visie voor de toekomst van onze leerlingen?

Er werd een antwoord gezocht op drie vragen.

  • Hoe werkt campus de helix vandaag?
  • Wat zijn de grootste uitdagingen voor campus de helix in de toekomst?
  • Aan welke waarden en normen hecht campus de helix het meeste belang?

 

Campus de helix van jaar tot jaar

Tijdlijn24

Welkom

Fijn dat je kennis met ons wilt maken.

Op campus de helix leer je een groep mensen kennen die samen werken, samen leren én samen leven.
Wij zetten ons in opdat je alle kansen krijgt om je talenten te ontwikkelen, maar we rekenen daarvoor ook op jouw inzet. Je kunt hier leren en anderen zullen ook van jou leren. We gaan je verantwoordelijkheid geven en je zal leren je verantwoordelijk te voelen. Je gaat opbouwende kritiek krijgen en jij zal op een goede manier kritiek leren geven.
Op school aanvaarden wij elkaar met onze goede én minder goede eigenschappen. Je zult hier plezier beleven en ook wel verdriet delen. Je zult van anderen iets krijgen en ook iets van jezelf geven.
We hopen dat je je goed zult voelen op onze school en dat je hier een tweede thuis zult vinden.

 

 

De naam van de campus verwijst naar de klimplant Hedera helix. Zoals de altijdgroene klimop groeit en vertakt, biedt onze campus een aanbod waarin ieder talent zich kan ontwikkelen. Door kennis en opleiding meer mens worden, campus de helix wil het aanreiken vanuit een katholieke inspiratie.

Het logo met de naam werd in 2010 ontworpen door reclamebureau Impuls uit Genk. Zij vonden kleine letters passen in hun ontwerp van het logo. Het was dus hun visie op het gebruik van kleine letters. Vertrekkend van het logo is dan ook beslist om de naam van de campus steeds met kleine letters te schrijven (behalve als campus het eerste woord van een zin is). Dit straalt stijl, authenticiteit, originaliteit en exclusiviteit uit.

Met de baseline waar talent thuiskomt willen we aangeven, dat we ons inzetten om alle leerlingen alle kansen te geven om hun talenten te ontwikkelen. Alle jongeren moeten op school hun positieve kanten kunnen ontdekken en ontplooien.
Het vierkant in het logo verwijst naar het samengaan van 3 vroegere scholen van het vrij onderwijs in Maasmechelen.
Het logo werd gepresenteerd tijdens een persvoorstelling in de kapel met deze video.

Opvoedingsproject

De baseline van campus de helix is waar talent thuiskomt. Twee woorden zijn daarin belangrijk: talent en thuiskomen. In talent ligt de klemtoon op ontwikkeling, in thuiskomen is vooral welbevinden belangrijk. Kansen krijgen op ontwikkeling en zich goed voelen zijn de belangrijkste voorwaarden voor jonge mensen om zich te kunnen ontplooien.

Leren

Aandacht voor talent betekent dat onze leerlingen zo snel mogelijk naar de voor hen meest geschikte studierichting worden georiënteerd. De leerling die voor een traject of studierichting kiest die aansluit bij zijn interesses, behoeften en mogelijkheden, krijgt de meeste kansen om zich maximaal te ontplooien. Een positieve studiekeuze leidt sneller tot succeservaring. Talenten worden verder ontwikkeld en de leerling kan zichzelf realistisch evalueren. Dat leidt dan weer tot een positief zelfbeeld. Op die manier kunnen we vroegtijdig schoolverlaten voorkomen.
Leren moet je ook leren. Onze leerlingen leren daarom op welke manier je kennis kan verwerven én hoe je die kennis moet toepassen. In een maatschappij die steeds sneller verandert en waarin hoge eisen worden gesteld, zijn dat vaardigheden die onmisbaar zijn.  Jonge mensen worden overladen met informatie. Het aanbod is complex en omvangrijk. Daarom leren we hen kritisch te kijken en informatie te onderzoeken. Verder vinden wij het belangrijk dat onze leerlingen tijdens hun leerproces leren samenwerken met anderen. Ook dat is een vereiste om te kunnen omgaan met de complexiteit van onze samenleving.

succeservaring

Samen leven

Thuiskomen op school betekent dat onze school een veilige thuis wil zijn voor onze leerlingen. Waar zij zich geborgen voelen en waar wij samen met hen een oplossing zoeken voor vragen en problemen. De basis hiervoor is de dialoog. Goed luisteren naar elkaar en zich inleven in de situatie van de andere zonder onmiddellijk een waardeoordeel uit te spreken. Jongeren worden meer dan ooit geconfronteerd met verschillende waarden en overtuigingen.

Daarom zetten wij in onze school in op de beleving van zes waarden die onze leerlingen houvast bieden in het leren leven met elkaar.

  • Hartelijkheid en redelijkheid zijn twee basiswaarden die de grondslag vormen voor een goede relatie tussen mensen.
  • Vertrouwen hebben in zichzelf en in elkaar is nodig om een doel te bereiken.
  • Respect voor het leven en voor de medemens. Respect ook  voor andere godsdienstige overtuigingen omdat respect aan het begin staat van alles.
  • Geloven in jezelf en in de anderen. Onze inspiratiebron is Jezus Christus die ons deze waarden heeft voorgeleefd.
  • Samen leven door het bewust beleven van deze waarden met oprechte aandacht voor de persoon die onze medemens is.

Het centraal stellen van deze zes waarden maakt dat wij voortdurend zorg dragen voor elkaar. Zo kunnen wij het welbevinden voor iedereen op onze campus laten groeien.

samen leven

Visie campus de helix

visie

Campus de helix wil een open organisatie zijn en leerlingen vormen tot jonge mensen die zelf aan hun toekomst kunnen bouwen. Wij doen daarbij twee beloftes: we helpen je om je talent te ontdekken en we bieden je een veilige leeromgeving.

Onze campus hecht evenveel waarde aan LEREN als aan LEVEN. Onze leerlingen worden zelfredzaam door kennis op te doen, door vaardigheden te ontwikkelen en door een goede attitude te verwerven, maar ook door te leren samenwerken, te onderzoeken en kritisch te kijken. Onze leerlingen worden weerbaar omdat wij met hen op zoek gaan naar het volle menszijn en medemens zijn. Zo kunnen zij een antwoord vinden op de oppervlakkigheid van de MAATSCHAPPIJ.
Wij doen dit door met hen in dialoog te gaan en door in te zetten op coaching en zorg waarin de kernwaarden hartelijkheid, redelijkheid, vertrouwen, respect, samenleven en geloof een gezonde basis vormen.

leren en leven

 
Eerste graad
| + 32 89 77 99 51 
Economie en organisatieMaatschappij en welzijn • Taal en cultuur | + 32 89 77 99 60
STEM Looheuvelstraat | + 32 89 76 40 42

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.