Snel een antwoord op jouw vragen

Veelgestelde vragen (FAQ)

Heb je een vraag over inschrijvingen, laptops of het schoolse leven? Op deze pagina vind je antwoorden op de meest gestelde vragen door leerlingen en ouders. Zo krijg je meteen de informatie die je zoekt. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op – we helpen je graag verder!

Rafik Azdadi - 1Ab
Snel het juiste antwoord

Veelgestelde vragen

Kan mijn kind van richting veranderen tijdens het schooljaar?

In de loop van het schooljaar kun je enkel overstappen naar een andere studierichting vóór een bepaalde datum die wettelijk is vastgelegd. Daarna kan enkel in uitzonderlijke gevallen de toelatingsklassenraad beslissen of je nog kan veranderen. Je kunt niet veranderen:

  • als in de andere studierichting de maximumcapaciteit al werd bereikt;
  • als je in 2A , 2AV of 2 Praktisch van basisoptie wilt veranderen;
  • als je in de tweede graad doorstroomfinaliteit wilt overgaan van de studierichtingen Latijn, Economische wetenschappen en STEM-technologische wetenschappen met 5 uren wiskunde naar de studierichtingen Latijn, Economische wetenschappen en STEM-technologische wetenschappen met 4 uren wiskunde.

Overstappen gebeurt steeds in overleg met de leerlingbegeleiding, de klassenraad en de adjunct-directeur. We bekijken samen of de overstap haalbaar is en wat de beste aanpak is voor jouw kind.

Zie ook het schoolreglement Deel II – 1. Inschrijvingen en toelatingen.

Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, kunnen terecht bij de zorgcoördinator of de leerlingenbegeleider. We werken nauw samen met ouders en eventueel externe partners om de juiste hulp te bieden, zowel op vlak van leren als van welzijn. Zie ook het schoolreglement deel II, 3.6 Begeleiding bij je studies.

Onze school is aangesloten bij het leersteuncentrum Vrij Leersteuncentrum Limburg. Dit leersteuncentrum biedt leersteun aan voor type basisaanbod, type 2, type 3, type 9. Voor type 4, 6, 7DSH en 7STOS werkt dit leersteuncentrum structureel samen met het specifiek leersteuncentrum KIDS Hasselt, Sint-Gerardus Diepenbeek en Sint-Elisabeth Peer-Wijchmaal. Zie ook het schoolreglement deel II, 2.7 Samenwerking bij een leersteuncentrum.

We hechten veel belang aan een goede communicatie met ouders. Via Smartschool, ons digitale schoolplatform verspreiden wij alle informatie. Op de startpagina zien leerlingen en ouders alle praktische informatie voor de volgende schoolweken. Naast de weekagenda met de weekplanning en algemene berichten kunnen zij er de bijzonderheden over geplande (culturele) activiteiten en excursies raadplegen. De update van deze informatie gebeurt elke vrijdag na schooltijd. Voor belangrijke informatie of bijzondere mededelingen, verstuurt de adjunct-directeur een persoonlijk bericht. Daarnaast organiseren we oudercontacten en kan je steeds terecht bij het secretariaat of de leerkrachten voor vragen of bezorgdheden. Ouders kunnen altijd een persoonlijk gesprek aanvragen. Ze maken dan vooraf een afspraak per telefoon met de leerlingbegeleider, de zorgcoördinator of de adjunct-directeur.

De klassenraad en de cel leerlingenbegeleiding volgen elke leerling nauwgezet op. We houden niet alleen rekening met de resultaten, maar ook met de inzet, het welzijn en de sociale ontwikkeling. Regelmatige evaluatiemomenten en leerlingencontacten zorgen ervoor dat we tijdig kunnen bijsturen waar nodig. Over alle vormen van leerlingenbegeleiding lees je in het schoolreglement deel II, artikel 3.6 Begeleiding bij je studies.

Onze leerlingbegeleiders zijn er voor je als het studeren om welke reden dan ook niet zo vlot gaat. Het kan gaan om leerstof die niet lukt, motivatie die ontbreekt of een gebrrek aan persoonlijk welzijn. Ze helpen je kleine en grotere conflictjes oplossen en leren je omgaan met externe invloeden. Ze spreken ook met jou als je moeite hebt met het naleven van school- en klasafspraken en communiceren daarover met je ouders.

Onze zorgcoördinatoren hebben aandacht voor sociale en/of emotionele problemen. Voor specifieke zorgnoden bespreken ze een handelingsplan met de klassenraad en je ouders. Ook geven ze je advies over externe hulpverlening als je daar baat bij zou hebben.

Voor inschrijven vind je op deze pagina alle nodige info.

Ja, campus de helix is goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Verschillende buslijnen stoppen in de nabijheid van de school. Meer informatie over de bereikbaarheid vind je op de website van De Lijn.

Onze school beschikt over drie afgesloten fietsenstallingen waar leerlingen hun fiets kunnen plaatsen. De fietsenstallingen zijn beveiligd met prikkeldraad en bewakingscamera’s. We wijzen er echter op dat de leerlingen steeds een goed fietsslot dienen te gebruiken. De campus is niet verantwoordelijk voor beschadigingen aan of diefstal van fietsen of motorfietsen.
Leerlingen kunnen gebruik maken van een van de drie refters tijdens de middagpauze maar ze kunnen evengoed buiten eten aan een van de picknickbanken. Onze zorgcoördinatoren hebben aandacht voor sociale en/of emotionele problemen. Voor specifieke zorgnoden bespreken ze een handelingsplan met de klassenraad en je ouders. Ook geven ze je advies over externe hulpverlening als je daar baat bij zou hebben.
Leerlingen mogen uiteraard hun eigen lunch meebrengen en die nuttigen in de refter of buiten op de speelplaats. Het is niet toegelaten om eten te laten leveren door externen.
Tijdens de middagpauze kunnen enkel de leerlingen die binnen een verplaatsingsafstand van 5 km wonen of op de campus eten. De overige leerlingen blijven op de campus eten. De ouders maken de keuze bij de eerste inschrijving. Latere aanvragen of verzoeken tot aanpassing dienen te gebeuren vóór 1 oktober van het lopende schooljaar.
Elke leerling een laptop

Laptops

Welke leerjaren worden verplicht om zelf een laptop aan te kopen?

Voor schooljaar 2025-2026 worden alle leerlingen van het 3e en 4e middelbaar

(2e graad) verplicht om een laptop aan te kopen. De overheid voorziet geen

middelen meer voor de aanschaf van gratis laptops voor leerlingen.

Er zijn 2 mogelijkheden:

  • Huurkoop: de laptop wordt gedurende 46 maanden afbetaald aan 23,47€ / maand. Bij deze formule wordt een borgsom gevraagd van het maandbedrag * 4. Dit komt neer op 93,88 euro. De laatste 4 maanden van het contract worden betaald met deze borgsom.
  • Aankoop: de laptop wordt volledig betaald bij aankoop. De kostprijs hiervan is 947 euro.
    Indien de bestelling voltooid is voor 6 juli, geniet je van een early-bird-korting van 20€.

Je kan een laptop bestellen via deze link. Bij een (her)inschrijving ontvang je ook een mail met daarin een aankooplink.

De laptops worden altijd op school geleverd. Voor de start van een nieuw schooljaar worden de laptops, die vóór 31 juli besteld zijn, verdeeld aan de leerlingen tijdens de laatste week van augustus. Hiervoor kan je een afspraak maken m.b.v. de link die verstuurd werd in de bevestigingsmail bij inschrijving. 

Laptops die doorheen het schooljaar of in de maand augustus worden besteld, kunnen afgehaald worden op de ICT-dienst vanaf dat deze geleverd zijn. Je ontvangt hiervoor een mail van Signpost als de laptop geleverd is.

Nadat een bestelling is geplaatst, kan het tot maximum 3 weken duren vooraleer de laptop is geleverd. Indien je kan aantonen dat de bestelling voltooid is, kan je in afwachting van de definitieve levering een reservetoestel afhalen op de ICT-dienst. 

Enkel als je kiest voor een huurkoop, moet je een borg betalen. Dit bedrag is gelijk aan de huurprijs voor 4 maanden. Bij afloop van het huurkoopcontract wordt de borg gebruikt om de laatste 4 resterende maanden te betalen. Bij het vervroegd inleveren van de laptop wordt deze borgsom ingehouden.

Je kan de laptop enkel en alleen inleveren als je kiest voor een huurkoop. Het contract met Signpost wordt in dit geval verbroken en de borgsom wordt ingehouden als verbrekingsvergoeding. 

Indien je de laptop hebt aangekocht, kan je deze niet terug inleveren.

Je kan de laptop ook gebruiken op een andere school. We raden je wel aan om hierover in overleg te gaan met de nieuwe school en de ICT-coördinatie van deze school. De ICT-dienst van campus de helix zal de laptop en jouw account verwijderen uit onze beheersystemen. 

Je kan met je laptop (aangekocht via Signpost) terecht op de ICT-dienst tijdens de speciaal daarvoor voorziene openingsuren voor de les begint of tijdens de middagspeeltijd (8u – 8u30 en 12u30 – 13u30). Indien nodig, ontvang je van de ICT-dienst een reservelaptop waarmee je de lessen verder kan volgen.

Tijdens een vakantie kan je contact opnemen met Signpost op het nummer 03 327 30 75 of [email protected]. Een technieker kan bij jou thuis ter plaatse komen of je kan de laptop binnen brengen in een servicecenter in de buurt.

Indien het defect binnen garantie valt, is er geen herstelkost. Betreft het valschade, waterschade, … bedraagt de herstelkost 39 euro. Cosmetische schade, zoals blutsen en krassen, worden gemaakt vanaf 150 euro. Meer informatie over de garantiebepalingen van Signpost kan je hier terugvinden.

Indien de laptop gestolen is buiten de schoolpoort, dien je dit zo snel mogelijk te melden bij de politie. Je verwittigt eveneens binnen de 24 uur de ICT-dienst en bezorgt ons een kopie van deze aangifte.  Na het betalen van 39 euro, ontvang je vervolgens een nieuw toestel.

 Ja, dit kan. Maar de geïnstalleerde software mag het lesverloop niet verhinderen. Indien de ICT-dienst merkt dat dit toch het geval is, behoudt deze zich het recht voor om de geïnstalleerde software te verwijderen. Kunnen de lessen dan alsnog niet gevolgd worden, zal de laptop opnieuw geïnstalleerd worden.

Omdat wij als school hebben ingesteld dat alle data automatisch geback-upt worden, zal er geen data verloren gaan tijdens een herinstallatie. De programma’s die nodig zijn om de les te volgen, kunnen geïnstalleerd worden via de app ‘bedrijfsportal’ of worden, zoals Word, Powerpoint, .. automatisch geïnstalleerd. 

Neen, als school kunnen we je niet verplichten om via Signpost een laptop aan te kopen. Maar indien je elders een laptop aankoopt, ben je natuurlijk zelf verantwoordelijk voor het correct functioneren van het toestel en het voorzien in een reservetoestel zodat de lessen ten allen tijde correct gevolgd kunnen worden.

De ICT-dienst voorziet enkel in een gebruikersnaam en wachtwoord waarmee verbinding gemaakt kan worden met het draadloos netwerk Helix_Studenten.

De laptop die je zelf aankoopt, moet voldoen aan minstens de volgende specificaties:

  • Processor: minstens Intel Core 3 100u
  • RAM-geheugen: minstens 16GB
  • SSD-schijf: minstens 256GB
  • Schermgrootte: maximum 15”
  • Touch-device
  • Minimum besturingssysteem: Windows Pro 

De herstelservice, waaronder 39€ bij accidentele schade, is enkel van toepassing op laptops die aangekocht zijn bij onze externe partner en niet bij een laptop die je zelf hebt aangekocht.

 Indien de batterij is opgeladen, kom je hier ruim een volledige lesdag mee toe. Het spreekt voor zich dat de maximale batterijcapaciteit na enkele jaren niet meer overeenkomt met deze van in het begin.  

De ICT-dienst monitort actief de maximale batterijcapaciteit van elke laptop en verwittigt de leerling indien de maximale batterijcapaciteit onder 70% valt. In dat geval wordt de batterij kosteloos vervangen, zolang de garantie loopt.

Bijzonder aan deze studierichting

Veelgestelde vragen door medewerkers

Vraag 1

Antwoord 1

Antwoord 2

Antwoord 3

 

Maak een bewuste keuze

Vind je het moeilijk om te kiezen? Geen probleem! We helpen je graag verder. Op onze infoavond en opendeurdag geven jou en je ouders alle informatie die je nodig hebt om een goede keuze te maken. Huidige  leerlingen kunnen eveneens al hun vragen kwijt tijdens de leerlingen- en oudercontacten.

Bezoek onze campus tijdens de opendeurdag of maak een afspraak. Samen vinden we de richting die perfect bij jou past!

Enkele oud-leerlingen aan het woord

“Ik ben afgestudeerd in Sociaal-technische wetenschappen (STW). De leukste herinneringen die ik heb zijn de skireis in  het tweede jaar, de vriendschappen die ik op school gemaakt heb en tegenwoordig nog steeds heb. Het naar binnen proberen te glippen tijdens de pauzes (bij regenweer), onze X-mos week en Versuz achteraf. Ik heb na de middelbare school een professionele bachelor in de verpleegkunde gestudeerd aan de PXL. Ik werk nu als thuisverpleegkundige.”

Emilie Mees

Waar talent thuiskomt

Ontdek meer over campus de helix

Begeleiding en uitdaging
Op campus de helix krijgt elke leerling de juiste begeleiding om te groeien, met persoonlijke ondersteuning en uitdagend onderwijs op maat. Of je nu extra hulp nodig hebt of net een extra uitdaging zoekt, wij helpen je om je talenten ten volle te ontwikkelen!
Lees meer
Klaar om jouw talent te ontdekken?
Jouw eigen unieke karakter staat bij ons centraal. Ontdek hoe we onderwijs op maat bieden dat aansluit bij jouw talenten en interesses.
Lees meer
Innovatie en duurzaamheid
Op campus de helix bereiden we leerlingen voor op de toekomst met innovatieve STEM-projecten en duurzame initiatieven, van energiezuinige gebouwen tot circulaire projecten in de klas. Ontdek hoe wij technologie en duurzaamheid integreren in ons onderwijs en samen werken aan een groenere wereld!
Lees meer

Begeleiding en uitdaging

Op campus de helix krijgt elke leerling de juiste begeleiding om te groeien, met persoonlijke ondersteuning en uitdagend onderwijs op maat. Of je nu extra hulp nodig hebt of net een extra uitdaging zoekt, wij helpen je om je talenten ten volle te ontwikkelen!

Klaar om jouw talent te ontdekken?

Jouw eigen unieke karakter staat bij ons centraal. Ontdek hoe we onderwijs op maat bieden dat aansluit bij jouw talenten en interesses.

Innovatie en duurzaamheid

Op campus de helix bereiden we leerlingen voor op de toekomst met innovatieve STEM-projecten en duurzame initiatieven, van energiezuinige gebouwen tot circulaire projecten in de klas. Ontdek hoe wij technologie en duurzaamheid integreren in ons onderwijs en samen werken aan een groenere wereld!